راه اندازي آشپزخانه صنعتي راه اندازي آشپزخانه صنعتي .

راه اندازي آشپزخانه صنعتي

چند توصيه كاربردي جهت پيشگيري از كبدچرب

چند توصيه كاربردي جهت پيشگيري از كبدچرب 

رييس انجمن تغذيه ايران با بيان اينكه متأسفانه طي سال‌هاي اخير شاهد افزايش بروز كبد چرب در سنين كودكي و نوجواني هستيم، به برخي از مهم‌ترين راهكارها براي پيشگيري و كاهش بروز كبد چرب اشاره كرد.

دكتر جلال‌الدين ميرزاي رزاز - و سرپرست انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه كبد چرب غيرالكلي در اثر تجمع چربي در سلول‌هاي كبد به وجود مي‌آيد، گفت: كبدچرب در افراد داراي اختلالات متابوليسم يعني چربي و قند خون بالا، شيوع بيشتري دارد و در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقي بيشتر گزارش شده است.

كبدچرب نشانه خاصي ندارد

وي با بيان اينكه ابتلا به كبد چرب زمينه ژنتيكي نيز دارد، اظهار كرد: متأسفانه كبدچرب نشانه خاصي ندارد و گاهي با افزايش آنزيم‌هاي كبدي خود را نشان مي‌دهد. البته با انجام سونوگرافي و فايبرواسكن مي‌توان اين بيماري را تشخيص داد.

كنترل اضافه وزن و چاقي مهم‌ترين راهكار براي حفظ سلامت كبد

وي با بيان اينكه متأسفانه طي سال‌هاي اخير شاهد افزايش بروز كبد چرب در سنين كودكي و نوجواني هستيم، تصريح كرد: اضافه وزن و چاقي مي‌تواند زمينه‌ساز بروز انواع بيماري‌هاي مزمن غيرواگير از جمله كبد چرب باشد. بنابراين كنترل اضافه وزن و چاقي مهم‌ترين راهكار براي حفظ سلامت كبد و پيشگيري از ابتلا به كبد چرب است. البته با توجه به اينكه كودكان در حال رشد هستند، نبايد با بكارگيري انواع روش‌هاي نامتعادل و شتاب‌زده و دادن انواع رژيم‌هاي سخت و غيراصولي بدن آنها را از انواع ريزمغذي‌ها و انرژي موردنياز براي رشد و سلامتي محروم كرد.

دريافت فيبر براي پيشگيري و كنترل كبد چرب ضروري است

رزاز دريافت فيبر براي پيشگيري و كنترل كبد چرب را ضروري دانست و افزود: فيبر در انواع سبزي‌ها و سبوس غلات به مقدار زيادي وجود دارد. البته در فرآيند فرآوري غلات، فيبر آنها حذف مي‌شود. بنابرين سعي كنيد از نان سبوس دار، جو دوسر و برنج قهوه‌اي استفاده كنيد. ميوه‌ها نيز حاوي فيبر هستند اما چون حاوي قند فروكتوز هستند، توصيه مي‌شود از ميوه‌ها به ميزان متعادل و با توجه به نياز در ميان وعده‌ها استفاده شود.

وي مصرف مواد غذايي غني از اسيدهاي چرب امگا ۳ را در پيشگيري از بروز كبد چرب موثر دانست و گفت: منابع غني اسيدهاي چرب امگا 3 عبارتند از ماهي، روغن كانولا، تخم بذر كتان و گردو كه البته بايد به ميزان كافي در رژيم غذايي گنجانده شود تا منجر به افزايش وزن نشود. همچنين در سبزي‌هايي مانند گياه خرفه، اسفناج و برخي از انواع سبزي خوردن، پيش سازهاي امگا 3 وجود دارد كه در بدن به امگا 3 تبديل مي‌شود.

توصيه‌هايي جهت پيشگيري از بروز و تشديد كبد چرب

وي با بيان اينكه وعده‌هاي غذايي نبايد از برنامه غذايي حذف شود، تصريح كرد: تعداد وعده‌هاي غذايي بايد زياد و حجم‌شان كم باشد. اگر حجم بالايي از مواد غذايي را در يك وعده مصرف كنيد، مقدار بيشتري از مواد غذايي در كبد به تري‌گليسيريد تبديل مي‌شود كه كبد چرب را تشديد مي‌كند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه با برشمردن توصيه‌هايي جهت پيشگيري از بروز و تشديد كبد چرب، اظهار كرد: پاك كردن چربي‌هاي قابل رؤيت گوشت قرمز و سفيد، مصرف هفتگي حداكثر 2 بار گوشت قرمز، پرهيز از مصرف غذاهاي آماده و فست فود از جمله همبرگر، پيتزا، سيب زميني سرخ كرده در حدامكان، مصرف محدود انواع سس‌ها، سوسيس، كالباس، كنسروها و غذاهاي فراوري شده، پرهيز از مصرف چربي گوشت‌ها، پوست مرغ، پوست ماهي، كره، خامه، شيريني خامه‌اي و غذاهاي سرخ شده تا حد امكان و خودداري از مصرف پنير و لبنيات پرچرب برخي از راهكارهاست.

منبع:سايت شهر خبر


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۶:۱۳:۴۲ توسط:آوا اميني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :